Rumah > Berita > Tali mata tertutup? Mengenai serangan konservatif JDI terhadap panel OLED selama 7 tahun

Tali mata tertutup? Mengenai serangan konservatif JDI terhadap panel OLED selama 7 tahun

Sejak April tahun ini, berita mengenai "Pelan Penyelamat" Display Japan telah hampir tidak berhenti. Sesetengah orang mengatakan bahawa sumber bencana adalah kerana JDI melekat pada panel LCD dan tidak menyedari bahawa pasaran semasa tidak lagi didominasi oleh LCD. Ia adalah. Tetapi pada hakikatnya, seawal tahun 2012, JDI memutuskan untuk menggunakan satu tahun untuk mencapai pengeluaran besar-besaran panel OLED, tetapi mengapa JDI masih berputar dalam tempoh tujuh tahun yang lalu?

Secara umumnya, ia tidak lebih daripada dua masalah modal dan teknologi, tetapi kadang-kadang ia juga "berdikari" dan juga "berjaya" akhirnya akan menjadi bunuh diri kronik.

Pelan pengeluaran massa berulang dan jadual sifar

Pada tahun 2011, industri panel Jepun menjadi semakin lembap, dan kerajaan Jepun mengetuai Sony, Toshiba, dan Hitachi untuk mengintegrasikan perniagaan panel LCD dan menubuhkan Japan Display Inc.

Boleh dikatakan bahawa JDI pada awal penubuhannya penuh dengan cita-cita.

Pada tahun 2012, Nikkan Industry News melaporkan bahawa JDI merancang untuk menghasilkan panel OLED secara massal pada separuh kedua 2013, terutamanya untuk peranti mudah alih seperti telefon pintar. Pada masa itu, media Jepun mengatakan bahawa JDI merancang untuk mengembangkan kapasiti panel OLEDnya dengan kira-kira 100 bilion yen (sekitar RMB 6.489 bilion) untuk mengejar Samsung Display, yang merupakan pemimpin pasaran.

Pada masa itu, JDI telah menubuhkan barisan pengeluaran percubaan di Loji Mobara dan Loji Dongpu di Jepun, dan terus mengembangkan panel OLED. Walaupun Nikkei News telah menunjukkan bahawa panel OLED JDI akan dihasilkan secara massal pada 2014 pada awalnya. Tetapi yang menarik ialah hingga 2019, CEO baru JDI, Kikuoka, mengatakan bahawa JDI akhirnya akan melancarkan produk OLED yang pertama.

Betul, itu yang pertama. JDI akhirnya melancarkan hasilnya pada panel OLED selama bertahun-tahun.

Apakah JDI sibuk dari 2014 hingga 2019?

Malah, tindakan JDI yang baru ditubuhkan sangat kerap. Pada tahun 2012, JDI melancarkan panel OLED 4.5 inci, 1280x720. Pada 2013, JDI mengumumkan pembangunan panel OLED Full-HD 5.2-inci untuk telefon pintar dengan resolusi tertinggi (1920x1080) pada masa itu. Pada masa yang sama, JDI berkata ia merancang untuk mengeluarkan secara besar-besaran dalam masa dua hingga tiga tahun, dan berharap dapat memecahkan keadaan yang dikuasai oleh Samsung Electronics Korea Selatan.

Walau bagaimanapun, dalam tempoh dua tahun yang lalu hingga tahun 2015, JDI masih tidak mempunyai pengeluaran besar-besaran, tetapi dapat dilihat dari laporan media Jepun mengenai beberapa panel panel tempatan: hasil panel tidak baik, sulit untuk produksi massal; Permintaan OLED dapat diperluas, tidak diketahui, konservatif Strategi lebih aman; kos tidak boleh dikurangkan ...

Tidak kira jika tidak ada kemajuan, kerana untuk pasaran pada masa itu, hanya Samsung Display dan LGD dapat memproduksi secara massal panel fleksibel OLED. Dari perspektif global, pasaran ini masih di peringkat awal, dan ramai vendor yang berpotensi sedang menunggu peluang.

Bertekad untuk datang, tetapi tiada kekuatan, tiada wang

Sehingga 2016, sebagai pembuat telefon pintar mula beralih dari skrin LCD ke skrin OLED, pesanan skrin LCD JDI turun dengan mendadak, dan kelembapan jualan iPhone menjadikan syarikat paparan Jepun mengalami kemerosotan.

Malah, sejak penyenaraian itu, JDI tidak melanggar sumpahan kerugian operasi. Menteri ekonomi dan ekonomi kerajaan Jepun, Shi Geng Hongcheng, bahkan mengatakan bahawa jika JDI, yang kehilangan dua tahun, bergantung kepada perintah Apple, kerajaan tidak akan menolak menjual saham.

Tetapi untuk JDI, yang separuh dari pendapatannya berasal dari perniagaan Apple, bergantung kepada Apple seolah-olah menjadi cara hidup lebih mudah. Walaupun Apple tidak menunjukkan bahawa ia akan menggunakan skrin OLED pada telefon baru, sesetengah penganalisis meramalkan bahawa mesin baru Apple pada 2018 mungkin menggunakan paparan OLED. Begitu juga, JDI berharap untuk merebut pesanan Apple dan menghidupkan semula pertumbuhan pada masa yang tepat.

Akibatnya, JDI mengumumkan sekali lagi bahawa pengeluaran besar-besaran panel OLED akan bermula pada tahun 2018. Pada masa ini, Samsung bukan lagi satu-satunya dalam bidang ini. Paparan LG dan kilang panel Cina diwakili oleh BOE mula membahagikan pasaran.

Pada masa yang sama, JDI merancang untuk melabur 50 bilion yen untuk menubuhkan barisan pengeluaran panel OLED di kilang Maoyuan, yang dijangka dilancarkan pada musim bunga tahun 2017. Pada masa yang sama, ia merancang untuk meningkatkan pengeluaran bulanan 5 juta keping pada tahun 2018, dengan itu mengumpulkan teknologi pengeluaran besar-besaran. Terhadap pasaran terkemuka, Samsung, LGD dan kilang-kilang Korea yang lain.

Walau bagaimanapun, pada masa itu, Nikki Industrial News mewawancarai kilang pengeluaran panel syarikat dan mengetahui bahawa JDI masih mempunyai masalah pembiayaan dalam membina garis pengeluaran panel paparan OLED lengkap.

Di samping itu, orang-orang tanpa nama JDI juga mendedahkan kepada Nikkan Industrial News bahawa sebahagian daripada teknologi pengeluaran ujian ujian tidak sesuai untuk pengeluaran besar-besaran, dan membincangkan penggunaan teknologi yang serupa dengan pengeluar Korea. Tetapi walaupun ia berfungsi dengan vendor lain untuk mengatasi kesulitan, JDI masih dalam dilema - sama ada pemegang saham terbesar, Agensi Pelaburan Inovasi Industri (INCJ), dan kerajaan lain akan bersetuju adalah tidak diketahui.

Walaupun teknologi tidak dapat dijumpai, dana akhirnya boleh dibayar. Pada Disember 2016, JDI mengumumkan bahawa ia telah menerima suntikan wang tunai sebanyak 75 bilion yen dari INCJ (kira-kira RMB 4.866 bilion) dan berkata ia akan menggunakan dana untuk membangunkan teknologi OLED.

Sebaik sahaja berhenti, pasaran tidak lagi

Walaupun banyak pelaburan dalam panel OLED, JDI masih yakin panel LCD boleh mengambil keuntungan mutlak, ditambah pula dengan spekulasi pasaran, permintaan panel OLED belum mencapai "mekar penuh" waktu. Oleh itu, JDI tidak terlalu mendesak.

Walau bagaimanapun, realiti itu sentiasa kejam. Pada tahun 2017, iPhone X, yang beralih ke skrin OLED, membuat JDI kecewa. Perintah Apple telah dirompak, JDI telah menyusun semula barisan pengeluaran domestik dan asing, dan lebih daripada 3,700 pekerja telah diberhentikan. Serangan konservatif JDI terhadap panel OLED telah membuatkannya sejuk - sangat bergantung pada perintah Apple, Apple tidak mengucapkan selamat tinggal kepada LCD JDI.

Ia boleh dikatakan bahawa pergantungan berat pada Apple adalah sebahagian daripada sebab mengapa JDI telah hancur hingga ke hari ini. Tetapi seperti kata pepatah, bergantung kepada orang lebih buruk daripada bergantung kepada diri sendiri. Pada akhirnya, JDI masih terlalu "percaya diri", mencukupi dalam teknologi LCD dominan; pada kos kebajikan diri, apabila pasaran panel OLED matang, anda sentiasa boleh membunuh cara berdarah. Sekiranya anda memahami perkara ini, anda hanya boleh mengatakan bahawa JDI terlalu naif.

Pada tahun 2018, JDI sekali lagi mula mempertimbangkan menangguhkan pengeluaran besar-besaran panel OLED. Sebab utama ialah permintaan panel OLED tidak menunjukkan trend pertumbuhan pesat seperti yang diharapkan, dan panel LCD mula menunjukkan tanda kebangkitan semula.

Satu lagi sebab penting ialah harga panel OLED yang disediakan oleh Samsung sangat tinggi. Menurut laporan, kos setiap panel iPhone X telah mencapai 110 dolar AS, dan dilaporkan antara 120 dan 130 dolar AS. Ini adalah hampir pembuatan iPhone X. Satu pertiga daripada jumlah kos. Jika kos melebihi jangkaan, ia secara semula jadi akan diserahkan kepada pengguna. Permintaan lemah untuk iPhone X juga akan menjadikan JDI "bertuah".

Dan pada tahun ini, Apple telah mula "kembali ke LCD." Selain paparan Samsung, yang merupakan pembekal utama panel OLED Apple, panel LCD dari iPhone 11 disediakan oleh LGD, Sharp dan JDI.

Jepun Display Co., Ltd. berharap dapat menukar pesanan untuk pemulihan yang besar. Pada 30 Mac, JDI akan menyemak semula isu penjadualan dana lebih daripada 50 bilion yen pada lembaga pengarah, termasuk sekurang-kurangnya 30 bilion yen (sekitar 1.943 bilion yuan). Peningkatan modal akan digunakan untuk kos perolehan bahan dan pengeluaran peralatan yang diperlukan untuk meningkatkan pengeluaran panel LCD.

Walau bagaimanapun, perintah panel LCD iPhone 11 tidak seperti yang dijangkakan, dan JDI bermasalah tidak dapat disimpan. Menurut laporan oleh Nikkan Kogyo Shimbun pada 13 September, kilang Baishan JDI di Prefektur Ishikawa untuk pengeluaran skrin LCD iPhone akan digantung selama-lamanya.

Loji Baishan, yang telah beroperasi pada Disember 2016, adalah kilang paling maju di JDI, dan sebahagian besar dana pembinaan kira-kira 170 bilion yen disediakan oleh Apple dalam bentuk pembayaran terdahulu. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh penggunaan panel OLED oleh Apple, kadar operasi loji Baishan adalah lembab.

Saya tidak tahu syarikat paparan Jepun yang akan datang

Walaupun JDI masih belum menentukan sama ada untuk menghasilkan panel OLED sepenuhnya, dalam pandangan JDI semasa, adalah penting untuk mendapatkan dana yang cukup untuk menyelamatkan dana. Pelan pelaburan telah datang, dan ia bukan tamparan kecil untuk meninggalkan JDI.

Seawal Disember 2018, NHK TV Jepun mengutip orang yang akrab dengan perkara itu dengan mengatakan bahawa JDI sedang berunding dengan sebuah konsortium syarikat Cina dan dana untuk menerima pelaburan sekitar 50 bilion yen, pemegang saham terbesar JDI Jepun. Agensi Pelaburan Inovasi Industri (INCJ) juga mempertimbangkan untuk mendapatkan bantuan kewangan.

Sehingga April tahun ini, JDI mengumumkan bahawa ia akan menerima suntikan modal sebanyak 117 bilion yen dari pelabur China dan INCJ. Tetapi selepas itu, para pelabur China telah menarik balik modal mereka secara berturut-turut, dan industri itu telah memperhatikan Apple. Pada bulan Oktober, Presiden JDI Kikuoka optimis bahawa beliau akan menerima sehingga 50 bilion yen dalam pelaburan dari pelanggan utama, Apple Inc. dan syarikat-syarikat semasa. Beliau juga berkata bahawa beliau berharap dapat menyelesaikan matlamat mengumpul 50 bilion yen menjelang akhir bulan November.

Sekiranya pembiayaan berjalan lancar, JDI boleh menjadi sedikit lega. Seterusnya, kita perlu mengejar dan mengisi jurang dalam medan OLED selama tujuh tahun. Kerana Apple bercadang untuk beralih sepenuhnya ke paparan OLED pada tahun 2020, masa yang tinggal untuk JDI benar-benar sedikit tersisa!